En Sofa som bare er Min

Jeg holder på med en moderne scene i Unreal Engine, den som jeg postet sist gang med en spot jeg lagde. Nå jobber jeg med en sofa som skal erstatte den som er i scenen. Jeg har bare plukket noe teksturer i lys beige og sand, med lyst tre en så lenge.

Scenen har litt sjøpreg over seg, så de fargene burde passe bra. Dette kommer til å bli litt om UV igjen og modellering av objekter til scener som denne.

Over er et bilde av sofaen så langt jeg har kommet nå. De delene som har færre linjer er bare proxy som det kalles. Det er bare bokser som danner grunnlaget for mitt design. De er bare kvadrater og sylindre i grunn.

Til venstre er en sjeselong i et hjørne. Den har sider av polstret tre og en fluffy pute bak ved hodet, på sidene har sofaen mer kantete puter og kanskje jeg skal ha noen mer fluffy puter seinere.

Dette er et scenebilde fra Blender med en grønn hdri eller dome, det er det samme som i Unreal. Hvis du sammenligner med bildet i wireframe over kan du se at sofasetet, firkanta puter, liten rund avlang dings, og fluffy ryggpute, alle er “ferdig” modellert. Selve ramma, baken og puter til høyre er grovere, stoffet ser rart ut og kantene er skarpe.

Her ser du puter som mangler UV og har rare mønstre. Jeg bruker en “cloth” modifier i Blender som har sine egne finurligheter. Proxyene viser hva slags design jeg har tenkt meg. Jeg er usikker på om denne sofaen passer i scenen, men jeg kan bare endre på rommet for å få plass.

Beina har jeg tenkt å lage mye slankere med bred topp og bunn, men kanskje jeg liker dette brede designet egentlig.

Baken her skal bli rundere. Det skal være polstret tre. Jeg vurderer om jeg skal bruke “cloth” modifier på den eller bare modellere litt bevel som det kalles, så den blir litt rundere. Siden det skal være tre inne i den, kan det hende den kommer til å se litt skarp ut i virkeligheten.

Den store firkanta puta har et problem med sin UV. Det er ikke noe galt med selve UV’n men størrelsen på mønstret bak og på siden er forskjellig. Det kan hende jeg bare drar litt på noen av UV-øyene sånn at den korte sida får større mønster.

En annen hdri dome og beina er av metall. Det kommer de nok til å bli også. Jeg liker mønstret på den fluffy puta, men materialet på de andre putene må bli mer nøytralt, kanskje fargen er fin, men muligens litt mørk.

Dette er et skjermbilde av Cycles render, de svarte putene er et materiale som ikke fungerer i Cycles, jeg vet ikke hvorfor, men materialet er bare en plassholder. Det som er viktig er hvordan det ser ut i Unreal, og der skal jeg lage materialer fra bunn. Jeg tror det bare kommer av at jeg satte opp noden som Cycles i stedet for i renderengine settingen. En modelleringsjobb uten forviklinger er en sjeldenhet. Det betyr at jeg ikke har utfordret meg selv nok:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg