En takspot

Jeg har begynt med en ny scene i Unreal og da trenger jeg visse ting. Det ville jo være naturlig om jeg prøvde å lage noenting selv til denne scenen. Jeg har lagd flere spots før, men er litt usikker på hva som kreves i et sett for scener i Unreal. Jeg har lastet opp visse sett fra Epic Marketplace og noen av dem er veldig enkle, så jeg valgte å gå for en enkel boks med glass. Jeg ville at det skulle være en enhet i Unreal, ikke flere forskjellige deler.

Dette er fra Blender. Som vanlig har den blitt litt mer komplisert enn den trenger å være. For mange farger og for mange detaljer. Det blir jo ikke synlig på taket, men isolert sett synes jeg den er fin.

Dette er wireframe i Blender. Her kan du se hvordan geometrien er lagt opp. Jeg lagde den med hardpoly modellering. Rett og slett ved å ekstruere kantene på en liten sylinder i forskjellige retninger.

Over er UV bildet i Blender. I midten har jeg 2 plugins til UV. Den som er åpen nå er UVPackmaster3, den koster noen kroner. Textools ligger bak. Jeg har fått en feil i mine plugins et eller annet sted, sånn går det jo 🙂 Unreal Engine er veldig til å klage på UV den ikke liker. Så jeg endte opp med å bruke Blender sin SmartUV og pack fra UVmaster, da kom det ingen klager. Textools har en knapp som heter Rectify, den var veldig grei til runde former. Siden jeg har delt alle rundingene ville det være naturlig å få dem rett og flatt.

Jeg er ikke så opptatt av materialene i Blender. Jeg lager bare plassholdere for Unreal. UE5,2 ser ikke ut til å forstå Blendermaterialer uansett, eller kanskje det bare er jeg som setter dem opp feil.

Over er et skjermbilde fra Unreal. Det er enda dårligere oppløsning, men det viser hvordan lampa ser ut på nært hold. Jeg har brukt emissivt lys på glasset i stedet for å sette lyset inn i glasset. Jeg har selvfølgelig også et spotlys under. Jeg kunne sikkert ha justert fokuslengde på kamera i Unreal, men det gjorde jeg ikke gitt … 🙂

Denne scenen i Unreal mangler mye, det er bare en testrender. Spoten er oppe i hjørnet. Taket her har 2 nivåer. Det er mange som liker det. Dessuten må jo taket være litt dypt for at spottene skal få sitte riktig i virkeligheten. Jeg har skjult lange lysskinner med emissivt eller selvlysende lamper mellom nivåene. De sprer fint lys langs toppen av veggene.

Spotten ser bra ut i hjørnet, den er knøttliten kanskje, eller bare passe liten, og som forventet er de fine detaljene overhodet ikke synlig.

Jeg trenger bl.a et annet gjerde ute i denne scenen. Det jeg har der nå er bare en proxy med noe glassmateriale jeg fant. Jeg kan designe det også i Blender, hvis jeg bare kommer opp med et design jeg kan si er mitt eget.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg