En Unreal Lampe

Jeg har fullført en taklampe, vel så godt som fullført. Det er alltid noe jeg ikke er fornøyd med. Nå jobber jeg med et materiale som skal ha hull. Jeg funderer litt over hva jeg skal gjøre for å få til hull i den uten at jeg trenger å lage hvert enkelt hull.

Jeg kan lage hull i geometrien eller i stoffet. Blender har en wireframe modifier.

Det er bare et problem med geometriløsningen. Det øker polycount fra 44k til 166k faces. K står for 1000 🙂 Jeg må teste lampa med denne løsningen i Unreal. Lampa er også forferdelig liten viser det seg. Jeg scalet den bare opp seinere og så trykket jeg ctrl – A, alltid trykk ctrl – A i Blender 🙂

Dette er sofaen i en ny scene. Materialet på veggen heter “Damaged Concrete” i Unreal Engine 5,2. Dette er sofafila jeg tenkte å laste opp. Sofaen har ingen teksturer og består bare av sine enkelte bestanddeler. 1 fot, og en av hver pute etc. Hvor mange puter enn ønsker å ha kan jo variere.

Når det gjelder lampa var planen at det skulle skinne lys ut fra disse metallhettene på ytterskjermen. Det må da skinne gjennom 3 skjermer, så jeg får se hva den nye skjermen får til.

Jeg bare kopierte lysene fra den nærmeste lampa til den bak og justerte høyde fra bakken. Åja, også brukte jeg en annen form på lyset, “ies” filer kalles det. Det kan hende det er årsaken til å lyset skinner på en annen måte.

Denne nye lampa måtte ha en ny UV pga alle hulla i geometrien. Når jeg importerte den uten ny UV fikk jeg igjen feilmeldinger i Unreal, så jeg må se litt mer på det og reimportere alle delene ferskt. Det tar jeg en annen gang.

Begge lampene har kvaliteter synes jeg. Det at den første lampe er lettere for pc’n å kjøre er klart en fordel, dessuten trenger enn kanskje ikke lys gjennom skjermen som på version 2, eller kanskje jeg kan jobbe litt mer med materialet. Jeg kommer nok til å laste opp begge to med sofaen i et sett. Jeg har lagd et salongbord og kunne godt tenke meg å lage et lampebord med lampe. Da kommer jeg nok til å bruke de delen jeg allerede har lagd, for at de skal passe sammen. Litt usikker på hvilke deler jeg skal bruke. Jeg kan jo bare kutte geometrien litt her og der for å få det til å se litt ok ut. Da kan jeg f.eks velge deler av objektene som jeg synes er spesielt spennende og bruke dem som et eller annet i det nye objektet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg