Hva er det alle prater om?

Når enn stadig får Youtube feeden full av ny fancy teknologi, blir en vant til at nyskapninger og gamle skapninger kommer i stadig nye versjoner. Nå har det kommet en “ny” skapning. Jeg er ikke så sikker på at det er så nytt egentlig, men den appen har jo gjort det veldig tilgjengelig. Det jeg skal prate om i dag er selvfølgelig AI … eller KI heter det visst på norsk.

PBR er teksturer som brukes til å lage materialer i spill, arkitektur og film. De kommer med normal, ambient occlusion osv. Noen ganger koster disse penger, unntatt hvis du bruker Unreal Engine selvfølgelig. Da betaler du bare hvis du tjener penger 😉 Derfor kan jeg anbefale å teste det for alle som er tent på litt teknologisk moro.

Denne video’n handler om en ai som lager nye teksturer, og det er også en tutorial. Han innrømmer at han blir betalt for å markedsføre denne dingsen, men det koster jo ikke noe å teste den så …

Dette programmet lager nye materialer og de kan brukes i Blender, 3dsMax og spill motorer som Unreal Engine osv, osv. Jeg har tenkt å teste resultatet i Unreal Engine.

Over er et gulv hvor jeg bad om blått og brunt gulv tror jeg. Det er jo litt morsomt at norske bokstaver og ord ikke var noe stort problem. Dette er et renderbilde av det ferdige materialet iflg programmets nedlastede filer.

Under er color map eller fargen på materialet, altså ekskludert normal osv. Siden jeg ikke har betalt for dette programmet og ikke tatt meg bryet med en trial, har jeg ikke fått annet enn … av en eller annen grunn har jeg fått flere maps med akkurat denne teksturen, men den andre jeg lagde har bare displacement, normal og color. Dette blå gulvet har fått både ambient occlusion og roughness av en eller annen gulv. Kanskje jeg klarte å finne en lur vei som de ikke har vært forberedt på?

Så la oss finne ut hvordan dette gulvet fungerer i et rom. Under i UE5.2. Merk deg at dette er en ny version som kom ut denne uken tror jeg:) Naturen du ser utenfor er bare en dome, kul eller hva du kaller det, med et bilde på innsiden. Det kalles en hdri. Den er i grunn bare hvit og brun/svart. Rommet er i grunn litt mørkt.

Under kommer et materiale fra Quixel satt opp av dem. Jeg skal jo ha et røft materiale. Det blir riktignok mørkere brunt, og derfor hadde det vært greit med materialet over. Quixel materialet ser bedre ut synes jeg. Materialet over er litt blurry. Nå er det viktig å huske at det blå gulvet over er bare 2K i oppløsning, det er bare det at materialet fra Quixel har samme oppløsning 😉 Jeg var jo på utkikk etter et røfft materiale som ligner litt på en hytte ved kysten eller noe sånt, kanskje en bod … hva er det de kalles? Dette ser jo ikke sånn ut i det hele tatt, det er alt for glossy. Jeg kan finne et tilsvarende lyst materiale i UE5.2 og lage en maske av noe slag, men da må jeg sjekke det ut litt mer. Det kan hende Quixel materialene kommer med en røffness map eller noe, som jeg kan gjøre noen endringer på. Forøvrig kan det jo hende at en trial hadde løst dette problemet.

Jeg hadde også andre problemer med dette programmet. Jeg ville gjerne ha noe å bruke på veggen. Jeg hadde først tanken om en blomstrete tapet, men programmet hadde tydeligvis en helt annen oppfatning av blomst enn meg. En blomst må ha noe grønt, selv om jeg tom ber om å ikke ha noe grønt … på engelsk. Jeg klarte ikke å få en blomst uten grønt, det passer ikke for en tapet. Dessuten bad jeg om hvit bakgrunn, det fikk den ikke til. Så viser det seg at programmet også har en litt merkelig oppfatning av hvit faktisk.

Denne er hvit! Ser du ikke det? … Nei, da må du få deg briller. Det er en slags strie og jeg brukte den på veggen i bildene over. Det er en forholdsvis enkel sak å gjøre den hvit i Unreal og bare så lenge jeg får noe tekstur på veggen, så er det greit. Igjen så er det en ganske blurry strie. De teksturene Quixel kommer med er mye bedre, og hvorfor skal jeg ta en trial for 4K teksturer når Quixel også bruker 2K?

Under er materialet i Unreal. Du kan se strukturen under det hvite.

En annen mulighet er selvfølgelig å “fake” en likhet i det blå gulvet med et lyst materiale fra Quixel, men da har jeg en følelse av at maskeverk i Quixel er like greit. Dessuten bruker jeg andre nettsteder hvor jeg kan laste ned teksturer gratis, jeg kan tom søke på blått gulv hvis jeg hadde ønsket … nei dette programmet går nok i glemmeboken. Kanskje de gjør noen forbedringer så kan jeg komme tilbake til dem seinere.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg