Jeg har flyttet :)

Hei, Jeg har siden 2012 hatt en blogg på volvenomtullarask.com, på engelsk. Så kom jeg til et punkt hvor den ble så full av gammelt skrot at jeg måtte rydde opp. Noen ganger er det greit å begynne helt forfra. Siden jeg er norsk og bor i Oslo virket det som en god ide å skrive på norsk for en gangs skyld. På den forrige bloggen postet jeg 2 ganger i uka. Vi får se hvordan det går her:)

Hva kommer jeg til å skrive om tenker du sikkert. Siden jeg er et veldig kreativt menneske kan det bli både dette og hint. Jeg tror nok at hovedvekten vil bli på 3D modeller som jeg har planer om å laste opp, og bygging av hus i Sims. Dessuten holder jeg på med en bok.

Alle bildene i denne posten kommer fra den samme scenen i Unreal Engine. Omgivelsene er en hdri med litt skog med snø og blå himmel. Jeg har også satt inn litt trær og tåke på bakkenivå. Over er soverommet ganske mørkt. 

 

Når jeg snakker om 3D grafikk mener jeg assets eller innhold til film, reklame, arkitekturvisualisering og spill. Et eksempel jeg ofte bruker er f.eks senkningen av Titanic i filmen du vet 🙂 I den filmen brukte de en liten tremodell, men de kunne like godt hatt en 3D artist til å lage en båt i f.eks 3dsMax eller Blender, og “fake” senkningen i en spillmotor som f.eks Unreal Engine. Vi har flere studioer som driver med dette i Norge. Noen av dem er skikkelig dyktige, og lager modeller du aldri ville gjettet var “fake”.

Dette er bordet jeg har jobbet med. Hele scenen er fra Unreal Engine og det er bare bordet jeg har laget selv. En UV bestemmer i hvilken retning treet skal gå. Når du kjøper et bord på Ikea er det veldig gjennomtenkt i designet av møbelet.

 

For øyeblikket holder jeg på å lære meg Blender, på skolen brukte vi 3dsMax, men det er et veldig dyrt program. Blender er gratis … bortsett fra plugins som kan koste penger. Jeg begynte som vanlig med alt for ambisiøse greier, i dette tilfellet et spisebord og stoler. Etterhvert som jeg finner ut av ting i Blender, finner jeg også ut at teknikken min må forbedres. Det er mye å lære.

Så skulle jeg bygge en scene i Unreal Engine, som jeg digger. Det er så mye morsommere å jobbe der enn i 3D programmer som Blender. I alle disse programmene kan jeg laste inn og prøve assets lagd av andre, noen av disse koster penger. Så bygger jeg opp en scene som f.eks en leilighet som ikke er ferdig bygd enda, men de selges jo gjerne før de er ferdigbygd.

Nå glemmer jeg meg igjen 🙂

En koselig mørk krok, sikkert TV kroken, hvor jeg har brukt høstfarger. Det er vanligvis ikke det jeg bruker mest. Denne kroken får mye farger og lys fra de store vinduene i kjøkkenkroken over og under.

 

Den siste scenen endte opp litt girly pink med tynne sheer gardiner … og noen litt tykkere. Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på en Rokokko lenestol, det hadde vært så kult! Jeg har ikke bilder av den enda, neste post kanskje 🙂

Åja, så … scenen trengte vinduer, og jeg fant en fancy hdri fra Shanghai med masse røde, grønne og blå … lilla lys. Det lyser inn vinduene, typen franske vinduer vet du. Det er forferdelig mye arbeid, spesielt hvis planen er at noen skal kjøpe det jeg lager … for det er fullt mulig. Så må de ha noen fine UV’er, og det er jo en sjanger for seg. Så da kjøpte jeg en plugin. Min erfaring med UV fra 3dsMax er krasj, krasj, krasj … så når Blender ikke har akkurat de knappene jeg trenger og ikke lar meg pakke UV uten å snu på det jeg har jobbet hardt for å lage, så er det et mindre problem.

Over er hovedrommet i scenen med lyst Scandinavisk tre og hvitt. Jeg gikk for messing i taklampa. Skapa har trefiner, det er visst noe arkitekter digger har jeg skjønt 🙂

 

Nå skjønner sikkert ikke dere noe av det jeg snakker om, men det er greit. Da har jeg noe å snakke om seinere.

Hva tror du om en serie lamper basert på hydrauliske systemer? … som inspirasjon altså. Som du skjønner mangler det ikke på inspirasjon, men jeg må jo bli ferdig også. Hvis du velger å lese mine poster kan det hende du plutselig oppdager at et prosjekt har gått i glemmeboka, men hvis du kan se bort fra det er det fullt mulig å lære noe og se masse fine og/eller tekniske bilder. Bli gjerne med meg på denne reisen hvis du synes det høres spennende. Jeg håper vi sees neste gang 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg