Nesten Ferdig Sofa

Jeg vet ikke om den er helt ferdig akkurat. Jeg er fristet til å fikse litt på utseende med clay modellering eller sculpt, som i ZBrush f.eks. Legge til litt sykanter eller rynker. Det ser litt perfekt ut akkurat nå. Dessuten har jeg lurt på om jeg skal redusere geometrien enda mer. Jeg vet ikke helt hva polycounten er akkurat nå, men det må jeg få sjekket.

Dette er setet rett ut fra Simply Cloth addonen i Blender. Det har skapt litt groper i modellen som jeg ikke kan ha, men det skal ligge en pute oppå, så det ville kanskje bli sånn i virkeligheten også.

Over ser du svarte hull og merkelige rynkeaktige former i “stoffet”. Dessuten har Unreal klagd over UV mappen min. Jeg brukte Remesh, Weld, Subdivision Surfaces og Bevel edge på forskjellige måter for å finne det perfekte utseende på min setepute. Weld rydder opp i geometrien og fjerner vertexer som er for nærme hverandre. Geometrien er satt sammen av punkter og linjer som former en flate. Punktene kalles vertex, linjene kalles edge og flatene kalles face.

Remesh gjør om hele geometrien på en ny måte. Både remesh og weld krever at jeg sjekker geometrien etterpå. Weld kan etterlate hull eller ngons, det siste er face med flere enn fire sider.

Etter at jeg hadde lekt litt rundt med remesh, fram og tilbake og innom subdivision Surfaces og littegrann Bevel Edge, kom jeg tilslutt til en modell som tok vare på det beste med det Simply Cloth addon hadde gjort, men samtidig ryddet opp i klusset. Likevel var det et par hull hvor jeg måtte fjerne dobbel geometri.

Dette er den nye sofaen i Unreal, bare et screen shot. Det ser mye bedre ut, men nå har Unreal krasjet et par ganger. Vi får se om jeg får fikset det. Materialene har blitt litt omkalfatret. Jeg har tenkt at jeg kan fjerne de store putene og ryggen foran vinduet. Da ser det kanskje bedre ut foran vinduet … eller kanskje ikke. Jeg bare lurer på om andre ville reagert på puter foran vinduet på den måten.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg