Planløsning i Gamle Bygg

Hardwick Hall i England har en veldig spesiell planløsning som jeg hadde lyst til å prøve meg på. Sims 4 passer bra til det. Samtidig gjorde jeg det til en gård med dyr og planter. Gårdsanlegget er ikke lagd etter Hardwick. Bildet under er fra brosjyren.

I de fleste bygninger i Norge er rom til å bo i på bakkeplan, eller 1 etasje som det også kalles. Nedover i Europa brukes 1 etg ofte til kjøkken og lagring, den slags funksjoner. På planløsningen over har rommene på Groundfloor navn som Kitchen, Guttery, Pantry … og Nursery. Det var litt interessant at barnerom var i 1.etg. Jeg vurderte hvordan dette ville fungere i et spill. Til slutt bestemte jeg meg for å plassere barnerom i 2 etg i stedet, for jeg ville ha det i nærheten i nærheten av kjøkkenet.

Sims 4 hadde akkurat kommet ut med en utvidelse som heter “Growing Together” på engelsk. Den handler mye om babier og introduserer en ny seksjon nærmest i oppveksten til et barn.

Dette er mitt Hardwick Hall. Jeg bruker vinduer og dører fra Felixandre. Det er et hus med mye vinduer, fordi det ga status og kostet mer penger i skatt på den tiden. Jeg har plassert 2 drivhus med litt åker foran den ene og en låve foran den andre. I midten foran inngangen er det et basseng og en lekeplass på den ene siden. På den andre siden er det en basketballbane. Til høyre på dette bildet er kjøkkenet på bakkeplan og utenfor er det en sitteplass og grill inne i et hus. “Growing Together” kommer også med et tre med en hytte i. Det er et byggesett som familien kan glede seg med.

Rom til å motta gjester er på toppen av huset og det var det jeg helst ville ha med meg. Til høyre bak på dette bildet kommer trappen fra kjøkkenet opp. Den har også et rom ved barneavdelingen. Det gjør spillet litt enklere hvis de ikke trenger å gå hele huset rundt for å finne mat til spedbarn. På toppen har jeg plassert spiserommet ved denne trappen. Det må jo ha vært trøblete for staben å løpe opp og ned med mat fra kjøkkenet i Hardwick Hall. Jeg plasserte noen benker i rommet med trappa. Det hadde de sikkert i originalen også.

Hovedtrappa til etasjen i Hardwick Hall er en annen ting som jeg hadde lyst til å finne ut av. Jeg bygde den til venstre, men måtte innse at bildene jeg hadde ikke viste denne fullstendig. Selv om jeg prioriterte denne i byggeprosessen, skjønte jeg etterhvert at det hadde blitt feil i forhold til originalen. Det er jo viktig at et hus fungerer i spillet, og det synes jeg at det gjør.

Hovedinngangen til huset er på andre siden, inn mot fjellet på denne tomta. Spillet er lagt opp så karakterene dukker opp ved porten her. Det er i grunn litt underlig siden naturen rundt denne halvøya gjør baksida til hovedinngangen.

En annen viktig ting i planløsningen på originalen er hallen i midten. Den har jeg med meg og faktisk fungerer den fint når noen skal lese eller gjøre lekser.

1 etg har 2 soverom og alle soverommene i dette huset har sin egen litt originale layout. Det ene soverommet på grunnplan er veldig stort, men jeg valgte likevel å bruke det mindre rommet med franske dører mot hagen som hovedsoverom. Det rommet har også wic og “hans/hennes” bad. Det store soverommet har en stue og store vinduer.

Huset henger bra sammen og fungerer fint, men det er lettere for et spill å frakte mat opp 3 etasjer. Det er bare å grabbe tallerkenene. Jeg kunne også stenge dører langs trappa og hallen for å hindre at gjester går rundt i hele huset. Da kunne vertskapet bare invitere til mat, og det er ikke så vanskelig å finne gjestene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg