Sims 4: Hester og Vin

Denne nye utvidelsespakka fra Electronic Arts har fått mye kjeft. Den koster 399 kr og folk mener den har lite innhold for prisen. Jeg liker å drive med gårdsdrift i Sims 4 og har alle de andre ekspansjonspakkene, så jeg ville teste det ut selv. Hester er egentlig ikke min greie, men en vingård kunne være moro.

Jeg begynte jo som vanlig med et hus. De må jo ha et sted å bo 🙂 Veggene, dørene, grunnmur og gjerder kommer fra den nye pakka. Vinduene kommer med Pets eller Seasons som det heter på godt norsk 🙂 Dette minner meg om gamle lafta bygninger i den norske fjellheimen, og det er jo ikke noe galt i det. Vinduene som følger pakka passer ikke til stilen. De forsvinner litt disse mørke veggene.

Jeg liker virkelig animasjonene som følger denne pakka, men jeg vet jo ikke noe om hester … sover de på bakken? Jeg trodde hester sov stående?

Jeg lagde en familie på 4, med en tenåring boende der og en arbeidskar. Det som er i dette bildet er ikke nytt, men omgivelsene er nye. Det er en ny verden som kommer med pakka. Den har tema midtvesten i USA, med cowboyer osv.

Dette er den store gården jeg begynte med. Øverst er 2 staller, et kufjøs, vinstampen, og en innhengning for sauer og geiter, men jeg hadde ikke hjerte til å lukke dem inn. De stakk ikke av så lenge de fikk mat og ble stelt. Det var jo derfor jeg hadde 6 simmer boende på denne gården. Helt til høyre har jeg et kyllinghus … hva heter det på norsk?

Til høyre har jeg plantene som trengs til alt fra matlaging til vin. Hvis simmene dyrker grønnsakene selv koster maten de lager mindre. Ikke at jeg bryr meg om prisen på noe, for jeg jukser med penger hele tiden. Vi har jo alle våre økonomiske begrensninger i livet, men når jeg spiller vil jeg gjerne slippe. Spillet har mer enn nok utfordringer uten det.

Helt ytterst til høyre har jeg to baner for hestene. Det viser seg at det er en bygning inne i denne verdenen som har konkurranser for hestene, og her kan du trene dem. Det viser seg også at du kan ha en avlsstasjon og tjene penger på avl eller konkurranser. Dessuten kommer pakka med et par andre ting jeg kan tjene penger på. Avføringen til hestene kan selges som gjødsel, og kommer i flere prisklasser. Det følger vel med et system for progresjon der også antar jeg. Spilldybden krever egentlig mye muligheter for progresjon.

Som vanlig erfarte jeg at det var mye jobb. Jeg har en tendens til å gape over veldig mye. Alle dyra skal ha mat, reingjøres hus og dyr, kuene skal også melkes, egg skal sankes. Dessuten fungerer spillet sånn at det er best om den som lager maten sanker og høster. Alle de andre jobbene kan gjøres av hvem som helst, men det er viktig at maten havner i sekken til den som skal bruke det til slutt. Det er sikkert mulig å fikse, men når en har så mange ting å gjøre samtidig er det viktig å sette opp en rutine 🙂

Dessuten har simmene alle sammen ulike nivå i oppgavene som skal utføres. Det blir mye som skal sjongleres, men så jukser jeg med det også noen ganger. Jeg er tross alt en bygger. Jeg har ikke tålmodighet til å jobbe meg gjennom alle nivåene. Så jeg jukser på kunnskapene til simmene og gir dem f.eks full klaff på vinproduksjon når det er det jeg skal teste. Det er en mod som kalles MCCC som ordner alt sånt.

Problemer jeg kom over i denne testingen så langt: Simmene kunne ikke sitte på en hest og dra på ridetur fra denne tomta. Det kan hende det er bare denne tomta som har rutingproblemer, det vet jeg ikke. På neste tomt hvor jeg lagde en vingård, ble hun sittende fast når hun skulle se på geita … eller var det en sau? Sikkert en sau. Jeg måtte bruke MCCC reset sim for å få fiksa opp i det. Forøvrig forventer jeg alltid litt trøbbel, og det har vært lite av det i denne pakka. Jeg har faktisk erfart at vaskemaskinen fungerer plutselig. Tidligere pleide de å legge skittentøyet overalt, og det var umulig å få dem til rydde opp. Det kan hende at problemene kommer litt tettere hvis jeg spiller lenger.

Det er mye jeg kunne pratet om, men jeg tror vi stopper her. Neste gang kan jeg komme med mer info om hvordan vingården fungerte.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg