Sims 4: Min erfaring med Home Chef Hustle og gårdsdrift

Jeg har lagd flere hus med denne pakka nå og spilt med flere husholdninger. Jeg har dessuten alle pakkene som har med gårdsbruk å gjøre. Så denne posten vil inkludere de tingene jeg kan gjøre med dem sammen.

Nå i min siste gård har simmen kjøpt et føll og trener den opp på det eneste føllene kan trenes opp på. Litt av problemet med å ha spillet på engelsk er oversettelser: temperament. Det heter kanskje det samme på norsk?

Hun kjøpte føllet for 250 via adopsjon, jeg tror noen av dem kan være litt skakkjørt, men dette hadde gode egenskaper. Jeg har nå fått temperamentet opp til 7 og salgsprisen til 1350. Hoppet fra 950 på nivå 6 er ganske mye. Jeg lurer på hvor mye 8 blir 🙂 Simmen har en veldig stor tomt og veldig lite på den. Alle dyra går fritt for jeg ville se hvordan det går. Jeg har funnet ut at det går fint an å kalle på dyr hvis det er nødvendig. Dessuten med et føll, når tomta er så stor forsvinner det ikke for langt unna. Det holder seg i nærheten. Jeg tenkte jeg kunne lage en dam eller noe dekorasjoner rundt omkring. Jeg vil ikke ha for mye for simmen min å gjøre. Det burde være en bra jobb ved hjelp av en ranchhand, eller gårdsgutt om du vil.

Over har jeg lastet ned perfekte planter fra galleriet, du søker på “plant” eller noe og husk på at det må være “rom” for du kan ikke laste ned hele tomter, så flytter du bare plantene inn i drivhus som jeg har gjort her. Da vokser de hele året. Simmen min har nå tjent penger på denne gården og jeg bygger ut litt ettersom.

Jeg er ikke helt sikker på hva slags layout denne gården burde ha. Selve huset hennes er ferdig. Flere av plantene jeg lastet ned var “spliced” som det heter på engelsk. Jeg vet jo hva det heter på norsk…vanligvis, bare ikke akkurat nå. Uansett, noen av disse plantene kan høstes flere ganger i uka og kaster av seg noen veldig dyre frø eller frukt, eller noe. Jeg har også plassert en Nektar maskin for henne og hun har lagd flere forskjellige. Jeg har fått dem til mellomstadiet så langt og hun har jo topp karakter i alt så … 🙂 Jeg tenkte jeg ville se hva vinen kaster av seg når de er lagret topp, så jeg vet ikke hvor mye de vil tjene inn enda. Jeg forteller litt mer om det lenger ned 🙂

Rommet til venstre har nektar maskinen og et kjøkken med pizzamaskin, foodprosessor og vaffeljern. Kaller vi det fremdeles vaffeljern selv om det ikke er lagd av jern lenger? Vaffeljernet flyttet jeg etterhvert inn for hun digger å lage mat til seg selv på det. Hun har et eget vaffeljern til bua ute i sekken sin.

Jeg var usedvanlig lat denne gangen og bare droppet ned stall – og vinkjellerrom fra galleriet. Jeg måtte jo gjøre om på dem etterpå så … vinduer og greier 🙂 Det er begrensa hvor mange design du kan ha på en stall. Dessuten liker jeg ikke ekstra greier, og vinkjelleren er jo full av dingser som ikke har noen funksjon. Så i stedet for å leite etter ting jeg ikke kan noe om, lastet jeg bare ned et ferdig et.

Over er de mest krevende oppskriftene på vin eller nektar, alt ettersom hva du velger å kalle det. Hun har både deathflower og masse annet rart på gården sin, det er mange muligheter for en bonde her 🙂 Derimot har hun lite av hver plante, så det er mest for variasjon. Det kan selvfølgelig endres underveis hvis du velger å plante noe av avlingen. Hun har også en masse blomster.

Jeg lurer på om det kunne være en mulighet en seinere gang? En blomstergård? Noen må jo ha det også, så vi kan få våre populære juleblomster. Noen av dem er virkelig dyre, men jeg ser for meg at det fort kan bli mye arbeid for lite avkastning.

Jeg har hatt problemer med min stasjonære maskin i det siste og jobber nå på laptoppen. Jeg tror det er skjermen, kan se ut som det er dårlig kontakt eller noe. Det betyr jo også at jeg har andre innstillinger på denne maskinen. Så mye uvær, også finnes det jo nesten ikke bra vær i denne verdenen. Brindelton Bay tror jeg. Det var aldri bra vær i Willow Creek heller … nesten. Dessuten er det noe med fargene. PC skjermen er kalibrert, men ikke denne laptoppen.

Over er gårdstunet med et kyllinghus til høyre. Alle dyra går fritt og hønene spiser overalt. Med hestene i spillet kom jo også denne tendensen til at vegger ikke har kollisjonsbokser lenger … eller noe. I hvertfall står hestene gjerne midt i veggen og hønene får maten slengt etter seg inne mens det lander ute bak huset eller noe. Det viser seg også at høner er overraskende gode til å åpne dører, de må ha en fjernkontroll eller noe. Det er litt undelig når enn tenker på at gjerder ser ut til å fungere ypperlig til å holde dem inne.

I Sims3 spiste hestene gjerne planter og måtte holdes for seg, det ser ikke ut til å være noe problem i Sims4.

Huset hennes er veldig lite i forhold på en tomt som er 60×60. Jeg ville gjøre det på denne måten. Huset har bare et soverom oppe, men med 2 balkonger og en trapp er det dårlig med plass. Hun har en køyeseng med pult under. Hun liker ofte å gå til pc’n sin, men jeg foretrekker en action film.

1 etg består av et bad, stue og kjøkken. Hun har også et rom med store vinduer mot hagen, men jeg har ikke dekorert det enda. Seinere satte jeg inn noen flere kjøkkenbenker med en kaffemaskin, og 2 gode stoler.

Egentlig hadde jeg planer om at hun skulle ut på party hver kveld, men det har ikke gått seg til. Nå når jeg har blitt kjent med plantene hennes kan hun kanskje gjøre det. Hun har en gårdsgutt til å hjelpe seg, en NPC. Det er det de kalles når det er spillet som styrer dem. De er ganske rare. Hvis du skulle få tilgang til dem og kan styre dem selv, f.eks hvis du gifter deg med dem, de har ingen egenskaper, selv om de gjør jobben som om de er eksperter.

Over til home chef hustle, det som har vært best for meg som husbygger og litt spiller, er pizzaovnen og kjøkkenet. Egentlig så liker jeg ikke fargene på kjøkkenet. Det er enten for mørkt og svart, eller for fargeløst lyst.

Under spillvalg jeg ikke liker må det stå prosessert mat som ikke kan selges fra simmens egen sekk. De kan ikke bare droppes i salgsluka, ikke pizza heller. Jeg prøvde å selge pizzaen i bua ute og de solgte biter av pizzaen for 300% markup. 280 for en pizza, men guri så lang tid det tok.

Det er irriterende å måtte selge det i salgsbua ute pga tida det tar, selv om jeg jukser meg til topp kvalifikasjoner på alt med MC Command Center. Når jeg ikke gjorde det i begynnelsen tok det veldig lang tid å selge ting. Hun har topp karisma og topp kokkerier etc.

Et “problem” med bua ute er alle simmene som kommer for å handle kommer inn i huset når bua stenges. Det er irriterende når jeg vil gjøre ferdig gårdsarbeid eller bare ta kvelden. Det går jo ann å sende dem hjem da, men min sim hadde plutselig 10 simmer på besøk over hele huset. Bra hun hadde et så lite hus.

Dessuten irriterer det meg at det ikke er mulig å fylle på bua underveis, hun må avslutte salget og så starte om igjen. Det blir litt rart når hun har pizzaovn og vaffeljern som endel av utstyret i bua. Det må jeg finne ut om noen har funnet en løsning på. Kan hende det var en bug siden en annen feil viste seg å bli løst ved en fiks, så kan det hende denne har vært løst samtidig.

Jeg kunne også selge ting som hadde gått ut på dato. Det er litt rart kanskje. Holdbarheten til disse tingene i sekken er heller ikke så lenge. Jeg så enkelte influensere på Youtube snakket om at det var litt lenge. Når en driver en gård som jeg ofte gjør er det ikke lett å finne tid til å selge ting.

Økonomien på denne gården ser bra ut. Jeg lagde statistikk seinere, men før jeg gjorde det lå kassa hennes på det samme hele tiden, og jeg gjør jo stadig endringer på huset. Nå har hun dessuten masse solpaneler, det reduserte regningen med det halve. Mesteparten av avlingen blir jo liggende i sekken i påvente av å bli lagd til noe. Så hoper det seg opp, så nå må jeg begynne å selge ting før de når 100. Siden jeg ikke kan selge halvfabrikata fra Home chef hustle, lager jeg bare ting som seinere brukes i pizza osv. Så går de ut på dato … Buh.

I et annet hushold hadde jeg problemer med simmer som konstant endte opp med branner på kjøkkenet når de brukte pizzaovnen, den ene simmen endte faktisk opp med en egenskap som klossete haha. Denne simmen har ikke hatt det problemet, men hun har jo topp score på alle egenskapene sine så … heheh

Et annet problem jeg hadde i denne pakken var mel og sukker. Noen oppskrifter krever mel og sukker og disse tingene kan kjøpes i bodene i cottage living verdenen, men de fungerte ikke i oppskriftene. Jeg prøvde også mel og sukker i debug katalogen, men det er sikkert de samme pakkene for det fungerte heller ikke.

Oppdatering! Det viste seg å være en bug. Jeg fikset spillet i EA appen så fungerte det. Jeg gjorde det uten at mods folderen var i sims4 folderen, siden mods kan skape litt problemer noen ganger. Jeg fjernet også cache foldere som anbefalt av folk i miljøet. Spillet lager da en ny mods folder, men den fjernet jeg bare siden jeg bare tok tilbake den gamle mods folderen. Jeg la mods folderen på skrivebordet så lenge, flyttet den fram og tilbake.

Hun har også 2 smådyr, ei geit og en sau. Saueulla gir 300 pr dag, mens geitemelk bare gir 45. Som gården var da måtte hun betale 3k eller noe i skatt. Jeg tenkte at noen solpaneler på taket eller vanntanker kan lette litt mer på økonomien, så jeg bygde noen solpaneler, vanntankene tar plass, så de droppet jeg enn så lenge. Enn vil jo gjerne bli rikere, ikke stå på stedet hvil.

Når det gjelder økonomien for vin eller nektar produksjonen så er jo den strålende siden hun har topp karakterer og fabelaktige egenskaper. Hun har jo ikke noen universitetsutdannelse da. Jeg tenkte på biologi for henne, men jeg kommer sikkert ikke til å holde interessen oppe lenge nok til å finne ut. Egentlig tviler jeg på at EA har tenkt så langt.

Så la oss se på litt seinere i løpet.

Hvis du sammenligner bildene fra vinkjelleren hennes over, kan du se at denne ene flaska som er moderat lagret har en verdi på 14k for en flaske, mens når det selges så må alle flaskene hun har av denne typen selges samtidig og avkastningen blir da nesten 19k. Veldig irriterende. Jeg trodde det var mulig å selge en og en flaske? Jeg gjorde vel det en gang i tida? Nei, det er sikkert bare jeg som husker feil.

Jeg solgte en fint lagret flaske energinektar i bua og fikk 384 for den, mens eplenektaren jeg solgte fra sekken solgte for 2247,-. Da hadde jeg tom satt “markup” til 300%. Så det var en veldig dårlig ide. En mellomlagret energinektar er verdt 1665,-.

Det betyr jo at prisforskjellen på moderat og lett lagret er veldig stor. Alle nektartypene har veldig forskjellig verdi. Det hadde vært mye bedre hvis de hadde vært gruppert etter lagringstid også.

Så fikk jeg mange av flaskene opp til fint lagret og solgte en Vitality Nectar for 33k!! Dette kan en jo bli rik av. Hvis enn ser bort fra tida det tar selvfølgelig 🙂 Vitality nektaren bruker death flower som er litt vanskeligere å få tak i, men jeg lastet jo ned fra galleriet 🙂

Dessuten når jeg hadde holdt på med dette en stund viste det seg at de antagelig er sortert på lagringstid, men hvorfor 2 like flasker ikke gir samme avkastning er meg en gåte. Sist jeg sjekket var 2+2 = 4. Velvel, jeg får bruke litt mer tid på dette.

Før jeg avslutter kan jeg si at i uke 2 etter at jeg begynte statistikken hadde jeg salg av flere fine viner og endte opp på en pluss på 55k. Da fikk jeg plutselig et problem med at avlingen forsvant. Jeg lurte på om det var NPC’s som tok det med seg … Jeg så at det var avling der, så var den plutselig borte. Jeg håper det løser seg 🙂 Overskuddet kommer til å gå til å fikse dekorasjon på gården.

1 kommentar
    1. Når jeg får ny data så jeg kan spille Sims igjen har jeg lyst å skaffe hest pakken. For da har jeg alle dyre pakkene og vil med det lage YouTube film av FARMEN på Sims 🤣 Gøy å se smakebiter av de nye pakkene her 😃 skvetter alltid til når jeg ser Sims 4 på Blogg.no. 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg