WIP: Rosa og Lyseblått i Shanghai

Det siste prosjektet jeg holder på med i Unreal Engine handler om et veldig jentete rom i et fargerikt miljø. Jeg bruker en hdri fra Shanghai. Det er så fullt av farger jeg digger nå når sommer kommer. Rosa er litt inn for tiden stemmer ikke det? Uansett, jeg ville se hvordan dette travle hdri bildet blir seende ut inne i et miljø.

Poly Haven har mange hdri fra hele verden som ikke koster noe. Jeg har brukt mange av deres bilder. Han som driver dette nettstedet har gått inn i samme type sponsorløsning som mange andre nettsteder jeg har sett i det siste. Typen hvor det de lager koster penger i en periode, og så går over til å bli gratis. Electronic Arts har startet med det samme i f.eks Sims. Det er veldig mange som laster opp egne kreasjoner til nettsteder, ting de bruker lang tid på å lage og naturlig nok vil ha litt igjen for.

Hvis vi går tilbake til UE5.2, som du ser over er det intenst med farger i Shanghai og det var spennende hvordan dette ville se ut i et innemiljø. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg skulle lage, men det kom ganske naturlig når jeg så mengden av farger i scenen.

Planen var ganske tidlig å gå for en varm/kald kontrast i dette rommet, og med det jentete utseende jeg hadde på netthinna installerte jeg sett fra Epic Store, eieren av Unreal, i scenen. Over har jeg lagd vinduene, men pga intensiteten i Shanghai måtte jeg dekke dem til med gardiner.

Som du ser er det et ganske kjedelig rom. Dette er den første testrenderen og den har veldig lav oppløsning. Planta på bordet har mistet materialene sine, så jeg bare skuffa inn noe rosa og glass:)

Dette er midt i prosessen hvor jeg tester materialer og teksturer. Hva slags materiale skaper så tykke garder? Hva skal til for at det skal falle sånn. Dessuten har jeg en rar plante nede i høyre hjørne som ikke hører hjemme der.

Jeg satte opp bokser med emissive materialer utenfor for å skru opp inntrykket av fargerike Shanghai, og flommer rommet over med lys. Egentlig hadde jeg tenkt meg en nattscene, men det viste seg å bli vanskelig å skru ned lyset. Fokus i denne scenen er litt upresis, men det blir verre seinere:)

Her har jeg valgt å bruke bare tykke gardiner med mye glans. Typen som ikke slipper igjennom lys du vet:) Taklampa er ute av fokus og det er litt uklart hvor jeg vil at folk skal se i denne scenen. Ofte legger jeg fokus på et hjørne eller en taklampe. I denne scenen lurer jeg på om jeg skal legge taklampa over høyre 3del, så det blir et ganske skrudd fokus. Jeg har faktisk veldig gult lys i taklampa, men ute er det et veldig sterkt hvitt lys så det blir ikke så synlig, bortsett fra den gule refleksen i glasset på bordet.

Jeg bruker Pathtracer i Unreal når jeg lager disse scenene. Det fungerer mye bedre når jeg vil ha realistisk lys.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg