WIP: Skjulte dører og trapper på snei

Jeg liker å lage palasser, og Sims4 gir meg muligheten. Jeg har også besøkt noen castles og mansions, og tom palasser, både i Frankrike og England. Huset under er veldig stort og jeg har brukt noen byggedeler som ikke egentlig er samme stil.

På dette huset er det bare rekkverket på balkongene, materialene på taket og de doble dørene på loftet, som kommer fra EA.

… ja, også flisene på balkongene og terrassene er fra EA … og drivhusvinduene ytterst på sidene, og garasjedørene fra Japan 😉 ja det tror jeg er alt. Ja … også selve byggemodus selvfølgelig, alle de tingene innholdsleverandørene trenger for å lage sine ting.

Felixandre lager masse innhold til Sims 4 som passer min byggestil. Jeg tror han er tysk for han har samarbeidet med ei engelsk dame som kaller seg Harrie. De har lagd mye bra sammen. De har mye av den samme stilen, men Harrie lager helst enkle moderne objekter. Enkle som i minimalistisk, ikke som i enkelt å lage 🙂 Felixandre kan lage bra ting for middelalder og gotisk i tillegg til moderne, men moderne er nok ikke hans greie. I disse dager lager Harrie gjerne egne ting, så hun trengte vel gjerne litt hjelp med modelleringen … maybe.

Når jeg sier at de har samme stilen mener jeg at de lager ting som kunne sett ut som EA har lagd dem, de som produserer Sims4. Eneste er at Felixandre og Harrie lager bedre modeller, EA’s modeller kan noen ganger være skikkelig “crap”. Mange lager og objekter som ser mye mer realistiske ut i materialene. Den stilen EA valgte for Sims4 er litt stilistisk. Materialene er litt søte og tåkete, det er bare såvidt du ser at det er marmor eller tre. Sims3’s materialer var veldig tydelige og realistiske i forhold. Det har tatt folk lang tid å akseptere den uklare stilen.

På baksiden er midtseksjonen litt stor og bulkete, men nå ble det sånn. Jeg kan lage et annet hus en annen gang 🙂

Se nøye på trappene ned til hagen på hver side av balkongen i midten. De har runde kanter. Det er hjørner som Felixandre har lagd til sin Chateau serie. Det ser veldig lekkert ut med disse runde kantene, men det er det samme spørsmålet bestandig: “Fungerer de i spillet?” Noen er ikke så opptatt av om ting fungerer for spillerne, men jeg er det. Ting som ikke fungerer har jeg liten sans for.

Felixandre har lagd flere dørkarmer uten dører som jo vanligvis brukes innendørs. Jeg har brukt dem ut til hagen i første etasje. Spillet oppfatter området innenfor som inne, det er veldig vesentlig å ha kontroll på hvis de som laster ned har snø i sitt spill. Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at glasstaka jeg bruker slipper snø inn i gangene, derfor bruker jeg bare disse til enkelte rom i bygget. Til venstre er det bare et rom, og til høyre er det kjøkkenet og der kan det jo fort bli for varmt hehe. Jeg er ikke sikker på hva spillet gjør med kontrasten mellom varm ovn og kaldt vær gjennom dørkarmen.

Dessuten ser jeg at jeg elsker vinduer, men det gjør vi jo her oppe … ikke sant?

Her er bord – og gulvlampene fra EA, og teppet på gulvet. Resten av dekoren er fra Felixandre. Til høyre står en bokhylle, men den er litt morsom. Han har faktisk gjort den til en skjult dør. EA har lagd den muligheten så han har sikkert bare klona deres og lagd sin egen modell. Et hus som dette vil jo ha en stor stab, så jeg tenkte at dette kunne være en fin måte å sikre staben fred og ro for å gjøre jobben sin … selv om det ikke var sånn de tenkte den gangen. De tenkte sikkert at arbeiderne var en skitten nødvendighet, men jeg ville ha ønsket litt fred fra gjestene fra tid til annen hvis jeg jobbet her.

Dette er inngangsetasjen i dette huset. Ofte i hus på denne størrelsen, begynner de å telle etasjer i andre etasje, og første er for kjøkken, varelagre osv. Den gangen de bygde hus som dette var det veldig mye som måtte lages fra bunn. Halvfabrikata var det lite av. Så over har jeg satt opp litt plassholdere og begynt å dekorere. Rommet med det forseggjorte gulvet i fliser, er inngangen. Mange av romma på sidene har også dører ut på balkongen. Gangen har flere garderobeskap til gjestene, og rett igjennom kommer du inn til trappegangen. Det er husets hovedtrapp. Til venstre for trappa er stabens rom. Pantry kalles det på engelsk. Spisesalen er rett innenfor, så pantry blir brukt til lagring og forberedelse, og opprydning. Der er også husets andre trapp. Den går opp alle fire etasjene til stabens egen stue og soverom på loftet. Staben har også 3 rom i kjelleren eller første etasje, hva du enn velger å kalle det.

Jeg prøvde jo dette opplegget med egen trappegang med forbindelse til spisesalen, på Hardwick Hall inspirasjonen jeg har jobbet med. I spillet vil jeg bare dra maten opp og ned. Det er vanskelig å kontrollere hvor simmene tar med seg maten når de henter en tallerken. Det tar også lang tid. Tid er ofte noe en har lite av i dette spillet, det er ikke bestandig logisk. Dessuten er det oppgaver en kan gjøre … f.eks ha et middagsselskap. Det varer en viss tid og når det er over får du en karakter. Underveis kommer spillet også med deloppgaver som f.eks å få gjestene til å spise samtidig, eller spandere en drink på noen. Da må alt være gjort på forhånd, som f.eks maten må være ferdig allerede og stå på bordet i spisesalen så det er klart for å fullføre deloppgavene.

Her er kjelleren eller første etasje med 3 rom i venstre hjørne for kjøkken funksjoner. Huset har for få bad. Staben må også ha et bad i denne etasjen. Uansett, i midten er det to rom som er bad for gjester. Det betyr at de må gå ned for å gå på toalettet, men det er kanskje ikke noe stort problem. Jeg tenkte at venstre “garasje”, dette spillet har jo ikke biler – kan være varelevering for kjøkkenet. Da er det 5 store rom til andre greier. Jeg tenkte mediarom og snooker, den slags. Biljard heter det kanskje på norsk.

Jeg hadde også tenkt å ha et basseng i hagen. Huset tar opp så stor plass at det er lite hage. Jeg lurte på om jeg skulle løfte bassenget litt og ha en sitteplass … en sunken sitteplass. Det er det mange som lager for tiden har jeg sett. Det kunne jo være en bra plass rundt grillen … maybe?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg